Veelgestelde vragen

Motorrijbewijs
Wat kost een proefles motorrijden?
De kosten voor een proefles motorrijden zijn €39,-. Als je een daarna een pakket bij ons aanschaft, krijg je de proefles gratis. Dit verrekenen we acheraf met de pakketprijs. Boek direct je proefles via deze link.
Wat kan ik na afloop van een proefles motorrijden?
De doelstelling van de proefles is dat je zelfstandig op een motor door Amsterdam kan rijden. Dit doen we op een veilige manier door te beginnen op een simulator en een uitleg over gevaarherkenning. Daarna gaan we een uur op de motor de weg op.
Wat moet ik meenemen naar een proefles motorijden?
In principe niets. Wij zijn namelijk een van de weinige rijscholen in Amsterdam waar je onze motorkleding kan gebruiken. Niet alleen een motorjas, maar gebruik van de hele uitrusting; van schoen tot helm.
Wat ga ik doen tijdens een proefles motorijden?
Een proefles op de motor duurt 2 uur. De eerste 30 minuten leren we je rustig schakelen op een simulator zodat je klaar bent om de weg op te gaan. Vervolgens krijg je 30 minuten uitleg over gevaarherkenning. De laatste 60 minuten gaan we met een echte motor de weg op en krijg je een gevoel voor motorrijden. Het programma wordt aangepast op het niveau van de leerling en kan dus afwijken.
Waar begint de proefles motorrijden?
De proefles begint op onze rijschool waar ook de simulator en alle motoren staan.
Het adres is Haarlemmerplein 41 in Amsterdam.
Hoe zit het nou met de slagingspercentages?
Er gaan heel wat verhalen rond over slagingspercentages van rijscholen. Wat is nou het werkelijke verhaal?
Feiten
  • De meeste leerlingen willen zo snel mogelijk examen doen.
  • De meeste rijscholen liegen op hun website keihard over hun slagingspercentage.
  • Rijscholen verdienen veel geld aan examens.
  • Het CBR verdient veel geld aan rijexamens.
Conclusie
Hierdoor krijg je de rare mix van partijen die graag examen willen doen, er word veel gelogen en bedrogen met uiteindelijk alleen maar verliezers. Want doordat iedereen gedreven is door leugens en geld, zullen er heel veel leerlingen zakken. En de mensen die slagen die hadden mazzel en kan je je afvragen of deze mensen überhaupt wel klaar waren voor deelname op de weg.
(Dit is een dure variant met dure herexamens en gevaarlijk en dus duur rijgedrag naderhand)
Als een leerling zakt dan is het nooit de schuld van de leerling. Maar altijd de schuld van de rijschool. Als een rijschool alles aan de leerling qua leerstof had overgebracht dan had de leerling heus wel geslaagd. Meestal is het wel de vraag heeft de leerling de rijschool de tijd gegeven alle leerstof over te brengen?
HET SLAGINGSPERCENTAGE STAAT VOOR HOEVEEL PROCENT VAN DE LEERSTOF IS OVERGEDRAGEN AAN DE LEERLING!!!
Dus heb je een rijschool met een slagingspercentage van 33% dan mag je er van uit gaan dat de leerlingen van die rijschool 33 procent van de informatie die beschikbaar is hebben geleerd.
Nu zal iedereen natuurlijk gelijk naar het CBR wijzen dat zij besluiten of iemand klaar is voor deelname in het verkeer. En dat het hun verantwoordelijkheid is om dit te checken. Helaas is dit niet het geval. Het CBR examen is een moment opname en van een examinator kan niet verwacht worden in 35 minuten te kunnen oordelen of een leerling klaar is voor zijn rijbewijs.
Bijvoorbeeld hoe reageert een leerling die met 120 km/u op een file inrijdt Hoe reageert een leerling op een ambulance in druk verkeer? Hoe steekt een leerling een kruispunt over tijdens een file? Herkent en weet een leerling wat de meest gevaarlijke ongevallen zijn, namelijk afdek ongevallen?
Dit is allemaal niet te controleren voor een examinator. Hierdoor komen nieuwe weggebruikers op de weg die onbewust onbekwaam zijn. Gewoonweg omdat niet alles gecheckt kon worden. (Wat het CBR wel moet doen is niet aan ons, maar examen doen met een VR bril op je neus als intake voor het echte examen zou een uitkomst zijn. Dit zou het CBR moeten kunnen aanbieden voor 39 euro en de wachttijden voor examens kunnen dan terug naar dagen in plaats van weken of, soms zelfs maanden).
Maar goed dit is natuurlijk toekomst muziek die waarschijnlijk ingehaald gaat worden door de zelfrijdende auto. Een project waar geld wel goed besteed word aan verkeers veiligheid.
Maar goed jij bent leerling. Wat moet je met al deze informatie? De sites van de rijscholen kan je niet vertrouwen. Zelf de ANWB zegt op zijn site dat 90% van de motor examens in een keer slaagt. Terwijl ze de 60% nog niet halen. Denk je eens in, op een motor door het verkeer rijden en 40% van de kennis die nodig is om te overleven niet bezitten!
Het CBR geeft de slagingspercentage van de rijscholen wel weer. Dit was vroeger een heel overzichtelijk schema. Tegenwoordig is dit schema onder druk van grote rijscholen onleesbaar en onwerkbaar geworden.
Wat nu?
Ik zou zeggen veel succes met het zoeken van een juiste rijschool. Wij geven voornamelijk motorrijles en daar zijn de slagingspercentages nog nooit onder de 90% procent geweest in de laatste 10 jaar. We laten je pas afrijden als je bewust bekwaam bent. En dus fouten van jezelf en anderen weet te herkennen. Het leven is al kort genoeg.
Wat is het verschil tussen het A, A1 en A2 motorrijbewijs?

A1 – Lichte motor

Met een A1-rijbewijs mag je een motorfiets rijden met maximaal 125 cc motorinhoud en maximaal 11 kW aan vermogen.

A2 – Middelzware motor

Met een A2-rijbewijs mag je rijden met een maximum vermogen van 35 kW.

A – Zware motor

Voor het A-rijbewijs geldt een onbeperkt vermogen. Je mag met alles rijden.

Leeftijd A1 rijbewijs

Het A-rijbewijs is aan leeftijd gebonden. Om het risico op jongere leeftijd te verkleinen zijn er bepaalde restricties op gelegd. Zo bedraagt de minimumleeftijd voor een rijles en het theorie-examen voor een lichte motor (A1) 17 jaar. Voor het praktijkexamen moet je 18 zijn.

Leeftijd A2 rijbewijs

Voor de middelzware motor (A2) mag je vanaf 19 jaar rijles nemen, mits je al in het bezit bent van het A1-rijbewijs. Zo niet, dan moet je zonder dit rijbewijs wachten totdat je 20 jaar oud bent. Heb je al een A1-rijbewijs, dan hoef je niet op nieuw theorie-examen af te leggen.

Leeftijd A rijbewijs

Het A-rijbewijs geldt voor motoren met een onbeperkt vermogen. De minimumleeftijd voor rijles bedraagt 21 jaar. Er zijn verschillen wanneer je praktijkexamen mag doen voor het A-rijbewijs. Als je doorstroomt van het A2-rijbewijs naar een A-rijbewijs maar je bent nog geen 2 jaar in het bezit van rijbewijs middelzware motor (A2), dan hoef je niet opnieuw theorie te doen en mag je met 21 jaar praktijkexamen doen. Als doorstroomt en je bent minimaal 2 jaar in het bezit van rijbewijs middelzware motor (A2), dan hoef je ook geen theorie te doen en mag je met 22 jaar een praktijkexamen doen

Autorijbewijs
Wat kost een proefles autorijden?
De kosten voor een proefles autorijden zijn €29,-. Als je een daarna een pakket bij ons aanschaft, krijg je de proefles gratis. Dit verrekenen we acheraf met de pakketprijs. Boek direct je proefles via deze link.
Wat kan ik na afloop van een proefles autorijden?
De doelstelling van de proefles is dat je zelfstandig in een auto door Amsterdam kan rijden. Dit doen we op een veilige manier door een uitgebreide uitleg over de auto en gevaarherkenning. Daarna gaan we een 90 minuten de weg op.